På Sct. Jørgens Skole accepterer vi ikke mobning.
Børn er i mange sammenhænge den svage part, og derfor skal de voksne beskytte dem mest muligt og forsøge at give dem tryghed hjemme og på skolen.
Hvad er mobning?
En person er mobbet, når vedkommende gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer. Mobning er, når drillerier bliver pinefulde og afvisende.
Mobning kan være:
- Verbal (fx øgenavne)
- Social (fx blive holdt uden for)
- Materiel (fx få ødelagt sine ting)
- Psykisk (fx blive truet eller tvunget til noget)
- Fysisk (fx blive slået eller sparket)
Mobning er som udgangspunkt ikke en konflikt mellem to personer, men er langt mere komplekst. I forbindelse med mobning på de sociale medier, er den manglende direkte kontakt en faktor, som også skal tages alvorligt – det kan give afsenderen en følelse af, at der ikke er nogen konsekvens af vedkommendes handlinger, og at der ikke er et egentligt offer.
Hvilke tegn kan forekomme på skolen og i hjemmet, når et barn mobbes?
Skolen:
- Eleven vil ikke i skole, generelt, på bestemte dage eller i bestemte timer.
- Eleven er bange for at gå til og fra skole, eller plager om at blive kørt.
- Eleven går en omvej til og fra skole.
- Eleven begynder at klare sig dårligere i skolen.
- Eleven kommer hjem med ødelagte bøger, ting eller tøj.
- Eleven mister sine værdigenstande/ejendele gang på gang.
Kammerater:
- Eleven undgår venner og andre børn.
Eleven bliver indelukket og holder op med fritidsinteresserne.
Adfærd:
- Eleven nægter at fortælle, hvad der er galt.
- Eleven bliver mere og mere indelukket.
- Eleven skjuler sin mobiltelefon og skærm-billedet på computeren.
- Eleven mister sin selvtillid.
- Eleven bliver let opfarende, irritabel, aggressiv, har vredesudbrud.
- Eleven græder sig i søvn eller har mareridt.
- Eleven begynder at mobbe søskende eller forældre.
- Helbred:
- Eleven har uforklarlige sygdomme.
- Eleven ændrer sove- eller spisevaner.
- Eleven har ”uforklarlige” skrammer og blå mærker.
Hvad gør skolen i tilfælde af mobning?
Der bliver udarbejdet en handleplan. AKT-team og lederteam inddrages, når det er relevant.
▪ Når det konstateres, at der foregår mobning, orienterer klasselæreren det berørte team og skolens ledelse. Teamet organiserer et skærpet tilsyn omkring de pågældende elever.
▪ Forældre til de implicerede elever orienteres mundtligt (og efterfølgende kort skriftligt) om, at deres barn vil blive indkaldt til individuelle samtaler.
▪ Klasselæreren tager individuelle samtaler med de implicerede elever.
▪ Efterfølgende orienterer klasselæreren forældrene om eventuelle beslutninger.
▪ Formålet er at bryde et dårligt mønster og forhindre yderligere mobning.
▪ Ved fortsatte overgreb følges principper for anvendelse af foranstaltninger og
Undervisningsministeriets bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
Hvordan forebygges mobning?
Medarbejderne:
➢ Har kendskab til skolens antimobbestrategi.
➢ Skaffer sig viden om mobning og får eventuelt vejledning af AKT-team eller PLC.
➢ Markerer klar og tydelig stillingtagen mod mobning overfor eleverne.
➢ Informerer forældre om klassens/skolens antimobbestrategi med brev/på møder i
forældrerådet og/eller på forældremøder.
➢ Orienterer forældrene om, hvem de skal henvende sig til, hvis de får mistanke om, at
der foregår mobning.
➢ Viser forældrene, hvor vigtigt samarbejde mellem skolen og hjemmet er.
Klassen:
➢ Markerer alles ansvar for trivslen i gruppen.
➢ Opstiller klasseregler mod mobning.
➢ Udfører positive fællesaktiviteter.
➢ Kører en kontinuerlig dialog om kammeratskabsforhold.
➢ Tager stilling til visse moralske og etiske spørgsmål omkring mobning.
➢ Arbejder med undervisningsmaterialer, der belyser problemet.
Forældrene/forældrerådet:
➢ Skal kende skolens antimobbestrategi, ordensregler, værdiregelsæt og principper for
anvendelse af foranstaltninger.
➢ Orienterer klasselæreren/skolen, hvis der er mistanke om mobning.
➢ Slår fast, at blot en mistanke om, at mobning forekommer, er grund nok til, at
hjemmet og skolen kontakter hinanden.
Elevrådet:
➢ Skal kende skolens antimobbestrategi, ordensregler, værdiregelsæt og principper for
anvendelse af foranstaltninger.
➢ Er opmærksomme på, om der foregår mobning.
Vores vision er…
➢ glade og nysgerrige børn i læring, der arbejder meningsfuldt
➢ smilende og imødekommende medarbejdere, der hilser på alle og interesserer sig for alle børn
➢ tilfredse forældre, der bakker op om skolen og stolt fortæller om deres barns læring og trivsel
Mission: Læring er skolens kerneopgave, og vi er her for børnenes skyld. Alle elever skal blive så dygtige, som de kan og
trives.
Skolebestyrelsen:
➢ Formidler information om skolens antimobbestrategi, ordensregler, værdiregelsæt og
principper for anvendelse af foranstaltninger til skolens forældre.
➢ Betoner vigtigheden af samarbejdet mellem skole og hjem, også når det drejer sig
om mobning.
Skolens ledelse:
➢ Har det overordnede ansvar for at mobning stoppes.
Hvordan er elevernes generelle trivsel?
Skolen gennemfører hvert skoleår Den Nationale Trivselsmåling blandt alle skolens
elever. Undersøgelsens resultater og opfølgning formidles til klassens elever, klassens
forældre, og skolens samlede resultat forelægges skolebestyrelsen.
Vedtaget af skolebestyrelsen den 8. august 2024.